Bevraging
Hoe is het gesteld met de vitamines voor groei van leerkrachten, van leerlingen?
Voelen leraren zich gesteund door het beleid? Krijgen zij genoeg inspraak bij beslissingen?
Voelen leerlingen zich voldoende verbonden met de leraar en met medeleerlingen? Krijgen zij de kans om af en toe hun mening te uiten in de klas?
Een directeur die hier en daar signalen van demotivatie opvangt, kan beslissen om een bevraging te doen en zo een bredere kijk te krijgen op het functioneren van leraren en/of leerlingen.
Wij komen een bevraging doen op school , waarbij er verschillende mogelijkheden zijn:
- We bevragen de vitamines voor groei van leerlingen
- Van een bepaalde klas
- Van een bepaald jaar
- We bevragen de vitamines voor groei van leraren
- Binnen een bepaalde vakgroep
- Binnen een bepaald jaar
- We bevragen de lesgeefstijl van leraren
Als individuele leraar kan je een voorbeeld van een bevraging ook hier invullen.
Workshop
Om iedereen die betrokken is bij de school, van leerling over directeur tot onderhoudspersoneel, door de ABC-bril te laten kijken, is het nuttig om te starten met een studiedag, personeelsvergadering of workshop waarin de zelfdeterminatietheorie en het ABC van motivatie aan bod komt.
Werkgroep
Om effectief aan de slag te gaan met hetzij de resultaten uit de bevraging, hetzij de inzichten uit de workshop, kan er een werkgroep ABC opgericht worden. Deze werkgroep wordt best divers samengesteld (beleid, leraar, coördinator, leerlingbegeleider, …) met mensen die enthousiast zijn over het thema en bepaalde inzichten willen omzetten in de praktijk. Het is nodig dat deze werkgroep vanuit het beleid een duidelijk kader meekrijgt (wat is het mandaat van deze werkgroep?, wat zijn de verwachtingen?), maar daarnaast eigen invullingen kan geven en met eigen voorstellen naar het beleid stapt.
Ook voor expertise op maat bij het opstarten van deze werkgroep kan je beroep doen op een projectmedewerker Motivatie, motor voor de toekomst. Bij interesse, kan je dat hier laten weten.